Sok ember szenved olyan fejfájástól, arc területén jelentkező fájdalmaktól, nyaki- és hátfájdalmaktól amelyeknek valódi oka ismeretlen. Ilyen esetekben válik igazán nyilvánvalóvá, milyen centrális szerepe van a – korábban szinte mindig elhanyagolt – rágóízületnek különféle megbetegedések, kellemetlen tünetek kialakulásában.

A panaszok valódi oka a rágóízület (articulatio temporomandibularis) struktúrális és funkcionális elváltozásaiban kereshető. A komplett “megbetegedést” – melynek középpontjában a rágóízület áll – , nevezzük Cranio-Mandibularis Dysfunctio-nak (CMD).

A rágóízületben keletkezett elváltozás hatására az ízület felépétésében megváltozik, működése rosszabbodik és az ilyenkor keletkező tünetek már túlmennek a rágáskor jelentkező zavaroknál. Amikor a rágóízület nincs egy megfelelő, fiziológiás pozícióban rágás közben finom krepitáció, ízületi fájdalom vagy fogfájás, esetleg fülzúgás, szédülés, fej- és/vagy arcfájdalom jelentkezhet. Ez kifejti hatását a gerincoszlopra és ezzel az egész test statikájára. Másik oldalról nézve a testtartásban bekövetkező változások (pl. végtaghossz különbség, medence ferde állása, scoliosis, hanyag tartás stb.) a rágóízület működésére is negatív hatást fejtenek ki, amelyből kialakulhatnak bizonyos idő eltelte után a fent említett panaszok, tünetek.

A rágás, a rágómozgások változnak, amely az izmok tónusának fokozódásához, triggerpontok kialakulásához ezzel pedig további kellemetlen tünetekhez vezethetnek pl. a rágóizmok, mimikai izmok, nyakizmok területén. /forrás: physio-vit/