A gyerek beszéde, mozgása, szociális készsége, kogníciója (az észlelést, érvelést, emlékezést felölelő gondolkodási folyamat) és érzelmi élete egyszerre fejlődik, ezek kéz a kézben járnak.
Ezek harmonikus fejlődése azonban felborulhat.
Sok fontos tényezője van ennek a fejlődésnek a terhesség milyensége, a születés körülményei, a szülői minta, a szülők közötti kapcsolat és kommunikáció minősége, a családban előforduló hasonló probléma vagyis az öröklés, esetlegesen a testi, érzékszervi sérülés.
A beszédünkön, viselkedésünkön, gondolatvilágunkon, érzelmi életünkön keresztül neveljük a gyermekeinket, így természetes, hogy a gyermek fejlődésében legfontosabb színtér a család (ezen belül is az édesanya).
Minél többet és jobban tud beszélni egy gyermek, annál jobban megérteti magát a környezetével.
Nagyon fontos megemlíteni, hogy az anyanyelv tökéletes elsajátításához a beszéd helyes észlelése, megértése, valamint a kifejezése, produkciója együttesen szükséges.
A diagnózis a logopédus, gyógypedagógus feladata
A kategóriák szerinti tünetek leírását a szülők számára a tájékozódás miatt tartom fontosnak.
A beszédkésés valójában előjelző tünet, figyelmeztető jel – a későbbi életkorokban végzett differenciál-,status-és folyamatdiagnózis képes majd elkülöníteni a megkésettség (számszerűsíthető) „valódiságát”, illetve a zavarok mélyebb, súlyosabb, strukturális nyelvi természetét, ekkor már a gyermek átkerül más diagnosztikus csoportba.
Megkésett beszédfejlődés
Tünetek, probléma:
- a beszéd hiánya, a nem beszélés, alália (lehet részleges vagy teljes), 15-18 hónapos kor között fiziológiás, 15 hónapos kortól 2-2,5 éves korig még élettaninak tekinthető, ezen életkor után már kóros. Megkésett, aki kétévesen még nem birtokol 50 szavas expresszív szókincset, erre a szómennyiségre már épülhetnek szókombinációk.
- a beszéd megkésik, de később eléri a megfelelő nívót
- bizonyos szinten megreked
- átmenetileg stagnál
- enyhe ragozási hibák
- nyelvi fordulatok nehézsége
- grafomotorika terén némi gyengeség
- általában a tünetek 4-8 éves korra teljesen eltűnnek
Nyelvi zavar, fejlődési diszfázia
Tünetek, probléma:
- nem színes a beszéd, vagy teljesen kimarad a gagyogás- gügyögés korszaka (leginkább mutogatással fejezi ki magát a későbbiekben)
- a beszédértés és produkció is érintett, sok a hangképzési hiba, hang- és szótagcserék, kihagyások, torzítások, kiterjedt pöszeség
- nem megfelelő a ragok és nyelvi szerkezetek használata
- minden szinten eltérés tapasztalható
- fáradékonyság
- lassabb mozgásfejlődés, és bizonyos mozgásfejlődési szakaszok kimaradnak
- motoros diszpraxia (ügyetlenség)
- téri orientációs nehézségek
- szociális kapcsolatok beszűkülése, nehezítettsége
- jellemző még a lassan gyarapodó szókincs
- 8 éves korra a nyelvi formákat nehezen sajátítják el
- makacs, nehezen javuló beszédhibák
Specifikus Nyelvfejlődési Zavar
Tünetei, probléma:
- nyelvi és beszédbeli elmaradás jelentős, szignifikánsan életkori átlag alatti
- nyelvi, beszédbeli és kognitív teljesítmények nagyfokú különbség
- szocializációs hátrány, környezeti megfosztottság az állapotot nem magyarázza
- iQ 85 feletti nonverbális intelligencia a kognitív, mentális funkciók tekintetében
- ép szenzórium (ép hallás)
- negatív neurológiai státusz
- ép oro-motoros struktúra és funkció
- negatív fül-orr-gégészeti és audiológiai lelet egy éven belül
- társas kapcsolatok, interakciók, szocializáció normál ütemű fejlődése és jelenségei
- megfelelő anyanyelvi környezet, elegendő mennyiségű és minőségű interakció
- elmaradó szókincs robbanás
- alakilag hibás beszéd, artikulációs hibák és zavarok még iskolás korban is fennállnak
- életkori átlagtól elmaradó grammatikai szerkesztettség, korlátozottabb megnyilatkozás-terjedelem
- receptív (passzív szókincs) és expresszív (aktív szókincs) szókincs is elmaradó az életkori átlaghoz viszonyítva
- rövid távú verbális emlékezet gyengesége – szó és mondatismétlési tesztek tanúságai alapján
- beszédpercepció gyengesége, elsősorban összefüggő szöveg megértése és feldolgozása esetén, melyet befolyásol a beszélő beszédtempója, artikulációja
Vizsgálat
Fontos a tünetek panaszok sorba vétele és az anamnézis felvétele.
A jelenlegi nyelvi állapot, szociális, érzelmi viselkedés megfigyelése és vizsgálata.
A szülő és a gyermek közötti kapcsolat megfigyelése.
A jelenlegi nyelvi állapot megvizsgálása.
Milyen nálam egy óra
Alkalomról alkalomra egyre jobban megismerem a gyereket, szülőt.
A gyermeket játékosan egyre gyakrabban hívom feladathelyzetbe és megkeresem azokat a területeket, ahol elkezdhető a gyermek fejlesztése.
Beszéd indítása, beszédszervek tornája, megfelelő légzéstechnika alakítása, hangutánzások, hangfelismerések, hangadás történik.
Szókincsbővítés, majd mindenre kiterjedő fejlesztést történik: hallási figyelem, nagymozgás, finommanipuláció, téri orientáció, gondolkodás- emlékezet fejlesztése.
A beszédfejlődés menetét követve a nyelv grammatikai szerveződését, alaki rendezését, a beszédészlelés és megértés területét fejlesztjük.
Árak
Vizsgálat: 13000,- Ft
5 alkalmas bérlet: 49 000,- Ft
10 alkalmas bérlet: 89 000,- Ft